Treballadora Social
Coordinadora de Projectes
El suport ofert des del Departament d’Atenció Social és especialitzat i individualitzat, fet que fa que cada cop més professionals de la salut de l’àmbit nefrològic ens derivin nous usuaris, promovent així un treball transversal.
Al llarg d’aquest any 2019…
Hem seguit donant suport a persones amb malaltia renal de diverses maneres. S’atenen de forma personalitzada al voltant de 150 usuaris l’any, entre pacients i familiars. Alguns casos són atesos de forma regular, fet que provoca que el nombre de visites l’any ascendeixi a les 240.
S’han dut a terme diverses actuacions d’informació i orientació sobre diferents tractaments de la malaltia; gestions d’ajuts, pensions i prestacions; dependència; tràmits amb estrangeria i policia o amb el departament de Salut; tràmits de desplaçaments per vacances, o altres circumstàncies personals, per a pacients en tractament d’hemodiàlisi…
S’han tramitat 36 desplaçaments en diàlisi, la major part a Catalunya. Però també hem gestionat desplaçaments a centres de l’estat espanyol, així com a altres països de la Unió Europea, com Itàlia i França.
SALUT ACCESSIBLE
La Fundació Renal Jaume Arnó i l’Institut Català de la Salut han col·laborat, des de 2015, per donar suport a persones que pateixen malaltia renal crònica o altres patologies associades i que no poden pagar els medicaments perquè es troben en situacions de risc d’exclusió social o problemes econòmics importants.
Gràcies a la Diputació de Lleida, que ha subvencionat aquest projecte, s’han pogut pagar al llarg d’aquests cinc anys un total de 15.107,35€ en medicaments.
Els beneficiaris d’aquest ajut, al llarg d’aquest període de cinc anys, han estat 34 pacients renals. Actualment, 16 persones són usuàries actives, de les quals 6 són menors de 16 anys (2 nenes i 4 nens, 5 homes i 5 dones).
El paper de la Fundació és el de revisar la informació rebuda sobre els pacients derivats, per així valorar si tenen cabuda dins del projecte. Si és així, s’activa el protocol establert amb la farmàcia de referència. El seguiment d’aquests es fa tant a través de la treballadora sociosanitària com del nefròleg de cada pacient.
TALLER CONVERSES RE(N)ALS
En el taller del 5 de novembre, coordinat per les tècniques Cristina Puñet, Annabel Martínez i Esther Jiménez, els participants van poder plantejar aspectes com els efectes secundaris esdevinguts d’un trasplantament, la vivència de l’alimentació quan s’està sota tractament d’hemodiàlisi o trasplantament, diverses experiències sobre el tracte mèdic rebut, la necessitat de ser assertiu i reivindicar el dret a saber per part dels pacients, el paral·lelisme entre l’angoixa de quan s’està esperant un òrgan, a quan ja s’està trasplantat però es tem a rebutjar-lo, entre d’altres.
L’experiència ha estat positivament valorada per les tècniques i els assistents, havent creat sinergies favorables i compartint experiències i coneixements d’aspectes nutricionals, socials, psicològics i sobretot, re(n)als.